Jordnöts”kaka”.

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla detta men det får bli jordnötskaka. Även om det är lite utav den nyttigare versionen om jag själv får säga det. Där jag hittade receptet kallades den för ”oaty peanut butter energy bar”.

Dessvärre krävs det nog en våg till denna då allt är mätt i gram. Min körlärare säger alltid till mig att ”man ska göra det så enkelt för sig som möjligt” och den lagen lyder jag även i köket, orka omvandla allt till dl när det ursprungliga receptet står i gram och man har en köksvåg hemma liksom.

Du behöver:
15 gram valfri nötter/frön/torkad frukt (jag använde mig enbart av solrosfrön denna gång).
113,5 gram jordnötssmör
170 gram agavesirap eller maple syrup
81 gram havregryn.

Häll i agaven och jordnötssmöret i en panna (teflonstekpanna är att föredra) och värm upp allt så det blir som en blandad ”sörja” av det hela. Stäng av värmen och häll i havregrynen, rör runt och häll sist i fröna/nötterna/frukten.
Häll i allt i en ”kakburk” eller en annan valfri liten form, gärna bakplåtsklädd. Lägg på locket/täck med plastfolie.

In i kylen och låt allt klibba ihop sig lite. Kan förvaras runt fem dagar utan problem i formen i kylen.

10661258_664851823612536_1416713555_n

 

Använder man honung så blir allt som allt en summa på 183 kalorier. Använder man däremot maple syrup så är man enbart uppe i 170 kalorier.

Lämna en kommentar